En weer op pad

28 juli 2023 - Leiden, Nederland

Donderdag 27 juli

Ik was helemaal moe gister dus ik lag al om 19:30 in bed. Lekker lezen en rond 21:30 ben ik in slaap gekukeld. Ik vond 6:30 wakker worden dus wel een soort van uitslapen. Lekker aangekeuteld in huis met was opruimen, vaatwasser legen, aantekeningen van dat toffe boek uitwerken, medicatie van Corné ophalen bij de apotheek en elke keer als ik een ingeving kreeg waar m’n oorbellen gebleven konden zijn dat nakijken. Dus m’n tas, broekzakken, acupunctuurnaalden-etui, het bakje kleingeld in de RV, de bestekla, een blikje, de tandenborstelbeker enz.

Ik heb dus voor de vakantie hele leuke oorbellen gekocht. Ik kwam ze tegen bij de Wibra, het waren kinderoorbellen (er stond in elk geval Kids op) en het was 3 paar waarvan het mij ging om de schattig witte bloemen hangoorbellen.

WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.08.25

Het kostte ook maar 75 cent, dus daar val ik me geen buil aan maar ik vond ze zo leuk! En ik kreeg er complimenten over, zelfs toen ik met iemand zat te  whatsapp-videobellen kreeg ik er een compliment over dus je kunt je voostellen hoe leuk die oorbellen waren!

Ik had ze in Kroatië op m’n nachtkastje liggen en weet heel zeker dat ze niet meer op m'n nachtkastje lagen. Maar ik kan me dus niet herinneren waar ik ze opgeruimd heb.

Vervolgens ben ik op de fiets gestapt om met een vriendin te wandelen wat veranderde in binnen een bakkie doen, aangezien het miezerdje een gestage regen geworden was. Daarna mezelf weer in m’n natte hikingboots en regenjas gehesen en teruggefietst. Tijd om de stofzuiger door het huis te zwaaien en een miljoen spinnenwebben inclusief bewoners weg te halen. Intussen een courgette gekookt, afgegoten en gepureerd om daarna te gebruiken als een van de ingrediënten voor knapperige glutenvrije broodjes voor de lunch. Want rond 12 uur zou m’n mams komen om wat langs te brengen en ik vermoedde dat ze dan wel trek zou hebben. Dus gezellig samen geluncht met een uit de vriezer getrokken verse tomatensoep en die warme knapperige broodjes. En heel veel bijkletsen uiteraard. Omdat we allebei tijd hadden ook maar meteen een acupunctuur behandeling erachter aan gegeven.

Omdat ik wel genoeg nat geregend was (altijd zo irritant met een bril vind ik) ben ik lekker luxe in de auto gesprongen en naar een winkelcentrum gereden om in de Wibra te kijken of die oorbellen er toevallig nog waren. Ik achtte de kans niet groot want ze waren toen al in de aanbieding maar iets met niet geschoten is altijd mis. Het was mis.

Intussen begreep ik dat Leonard onderweg was en nog moest eten en dat Yara er ook aan kwam want zij was in R’dam bij Lucas en wilde graag nog een blikje van de huidherstellende crème die ik maak. Dus nog even een stokbrood gescoord en wat goeie hamburgers zodat ik met weinig moeite een maaltijd in elkaar kon flansen.

Ons plan was om als Corné tegen vijven klaar is met werken naar Leiden te rijden. Daar is een groot meer waar het gedoogd/toegestaan is om op de parkeerplaats te overnachten. Hier willen we dan 2 nachten staan. Ik heb mooi weer besteld zodat we lekker kunnen zwemmen, wandelen, racefietsen of als de bestelling te laat afgeleverd wordt naar de bioscoop kunnen gaan.

Maar goed, als er kinderen komen genieten we van de gezelligheid en passen we onze plannen aan. We zijn flexibel.

Leonard kwam de auto ophalen om zaterdag met zijn dispuut (nou ja, niet alle 23 in onze auto hoor) naar Frankrijk op vakantie te gaan voor een week en of ik zijn haar dan nog even wilde knippen. Dus die mocht na een bakkie koffie zijn hoofd onder kraan stoppen waarna ik hem gekortwiekt heb terwijl hij een leuk muziekje opzette.

Yara zag het allemaal aan en vroeg of ik meteen haar puntjes ook wilde knippen. Dus ook zij ziet er weer prachtig uit. Corné ziet er trouwens sowieso prachtig uit. Maar toch ga ik hem binnenkort ook knippen. Hij was inmiddels klaar met werken en met elkaar hebben we even wat eten klaargemaakt. Ik heb het restje soep en het laatste beetje van m’n groentefruts uit Kroatië opgegeten en de rest heeft zich vermaakt met vlees, stokbroodje hamburger, sla en patat uit de airfryer.

WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.08.24

Aangezien wij naar Leiden gaan rijden, Yara daar toevallig woont en van half juli tot half augustus de studenten OVkaart niet geldt leek het ons praktisch als zij mee zou rijden en we haar bij het station af zouden zetten zodat ze daar op haar fiets kon springen richting d’r huisje.

Maar in onze RV zitten nog maar 2 zitplekken. Dus ben ik lekker op het bed gaan liggen. Hartstikke stout natuurlijk en gevaarlijk enzo. Maar dit is ongeveer het meest boeverige wat ik doe in mijn leven. Alhoewel, dat is niet waar. Vanmorgen toen het dus zo regende en er geen mens buiten was ben ik stiekem over het voetpad gaan fietsen omdat me dat een omweg over het fietspad scheelde. En dat mag dus eigenlijk niet.

Maar goed, we zijn dus stout en gevaarlijk geweest maar ik lag daar prima en Yara kletste de hele tijd want dat doet ze altijd en dat was super gezellig. Dus toen ze uitstapte bij het station bedankte ze voor van alles inclusief dat ze ons weer de oren van het hoofd heeft mogen kletsen. Heerlijk kind.

5 minuten later kwamen we aan bij het meer. Het verschil met een jaar geleden dat we hier waren is vandaag in elk geval de temperatuur en het gebrek aan zon en verder is er een gloednieuw gebouw verrezen op een deel van de parkeerplaats. Maar er is nog steeds een wereld aan ruimte en er staat maar 1 andere camper.

WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.08.24 (1)

We zijn lekker een eindje langs het meer gaan lopen en hebben regelmatig een dikke donkere braam in onze monden gestopt. Sommige waren zoet, van andere vertrok je snufferd. Je kunt niet helemaal rond dus we zijn na een dikke kilometer op onze schreden teruggekeerd. Intussen genoten van de surfers en foilers en met enige zorg staan kijken naar 1 surfer die blijkbaar in de buurt van de kant wilde blijven maar daardoor tegen de wind in probeerde te surfen en dus vooral bezig was met vallen, op zijn plank klimmen, het zeil uit het water hijsen, een stukje heel langzaam wiebelend varen en weer vallen. En dit dus heel vaak herhalen. Maar het is wel een doorzetter.

Eenmaal in de RV kreeg ik weer een ingeving en heb ik een doos uit een kastje gepakt en daar tussen de tandenstokers, kaartspellen en pennen gekeken of m’n oorbellen er lagen maar helaas. Tot ik om de een of andere bijzondere reden het zeepbakje openmaakte en jawel, daar lagen ze! Ik ben blij.

Vrijdag 28 juli

Ondanks het koele Nederlandse weer ben ik vandaag de dag gestart met een heerlijk zwemmetje in het Valkenburgse meer. Daarna koffie/thee en een ontbijtje en aan de wandel richting Leiden CS. Daar startte de stadwandeling die je dus gewoon gratis kunt downloaden. We vonden het helemaal leuk. Je loopt een route door de stad en krijgt allemaal extra info. We hebben een hoop geleerd over welke musea er zijn, sinds wanneer en hoe ze ontstaan zijn, prachtige oude hofjes gezien en dat ze gesticht zijn door rijkelui voor armelui om te wonen die dan eens per week voor de zielen van de rijkelui moesten bidden, leuke weetjes, oude poorten, molens, de kweekschool voor zeevaart enz en van alles over Rembrandt van Rijn. In de oude haven lagen nep-oude boten als woonboten zodat het er tof uit ziet.

WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.08.25 (1)WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.08.25 (3)WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.08.25 (4)WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.08.25 (5)WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.08.25 (2)

We wisten dat Yara vanmorgen van 8-11 uur in de Hema moest werken en dan vanmiddag in een Dirk. Corné kreeg het lumineuze idee om met Yara te lunchen. Na haar werk is ze onze kant opgelopen. We waren op dat moment bij de Burcht waar we over Leiden uit konden kijken en zicht hadden op een mooie oude kerk. Met Yara hebben we eerst een terrasje gepikt en wat gedronken en na wat gekuier door de stad zijn we gaan lunchen.

WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.08.25 (6)

WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.08.25 (7)

Daarna hebben Corné en ik de stadswandeling afgemaakt en zijn weer richting de RV gelopen. Dat was een kleine 14 km wandelen.

Corné had zin om te lezen maar ik was een beetje onrustig en ben op de racefiets gestapt met een rugzak om zodat ik wat boodschappen voor het avondeten mee kon nemen. Uiteindelijk heb ik 15 km gefietst en heb hier en daar leuke dingen gescoord. Hartjes-ballonnen met 50% korting voor ons feest in september bijvoorbeeld. En bij de Dirk heb ik voor Corné een lekker biertje gescoord en kersen. En uiteraard afgerekend bij Yara die voor het eerst van haar leven kassa draaide in een supermarkt.

WhatsApp Image 2023-07-28 at 18.25.19

Ze bleef super profi toen ze me onverwachts zag staan, maar wel met een twinkel in haar ogen en lach in haar stem. Naast de Dirk zat zo’n kippie-winkel en ik kon de geur niet weerstaan en heb 5 warme kippenbouten gekocht. Dat lusten we wel met een salade vanavond.

Eenmaal weer bij de RV had ik het warm en ben ik eerst maar weer dat meer ingesprongen. Dus nu ben ik tintelfris. I love it! Gaan we zo een filmpje kijken onder het eten.

1. Mam:
    28 juli 2023
    Ik blijf genieten van je sappige verhalen. Blijf je hiermee doorgaan als je camper weer in ruststand bij je huis komt te staan?
  2. Marije:
    28 juli 2023
    zeker niet! ;-)
  3. Belinda:
    31 juli 2023
    Wat kan jij heerlijk vakantie vieren zeg!!! T lijkt wel of jullie t genieten hebben uitgevonden