Echt op reis met de RV

2 juli 2022

1 juli

De afgelopen weken waren razend druk. Half juni was de laatste les voor de zomer en ben ik snoeihard aan de slag gegaan met mijn paper. Ik dacht dat het haalbaar moest zijn met goed plannen. Dus naast m’n cliënten en tussen het wekelijks koken voor de Alphacursus en taarten maken voor een bruiloft door zat ik continu achter m’n laptopje. Heerlijk te verdwalen in allerlei interessante onderzoeken. Heel fijn om een dochter op de universiteit te hebben zodat ik via haar toegang heb tot een wereld aan wetenschappelijk materiaal over menopauze, chinese geneeskunde, acupunctuur, Qi Jing Ba Mai enz enz.

En jawel, het is gelukt, afgelopen maandag al. M’n paper is ingeleverd en nu is het wachten op de beoordeling. Kom maar door met die voldoende, dan heb ik weer iets afgevinkt. Op naar het afstuderen in september!

Ik had mezelf beloofd dat als ik eerder klaar was met m’n paper ik m’n huis kon schoonmaken. Want vanwege de studie naast het werk, huishouden, gezin, vrijwilligerswerk en gewoon het leven houd ik al heeeeeel lang alleen de basis bij. En zelfs ik zie dan op een gegeven moment wat niet meer helemaal frisjes is. Biedt m’n lieve mams aan om samen met mij ’t huis door te werken. Ook als bedankje omdat ik haar al maanden behandel met acupunctuur waardoor zij voor het eerst in jaaaaren weer goede nachten maakt. Dat werden een paar win-win dagen. Super gezellig, beetje kletsen, lekker lunchen en een heerlijk schoon huis. Had ik opeens nog tijd over om een paar uur met een vriendin te wandelen en een hele middag bij te kletsen met een andere vriendin in het zonnetje.

Intussen heb ik flink wat rijstebloem-mais crackers met rozemarijn en zeezout gebakken, afgewisseld met rijstebloem-boekweitcrackers met zonnebloempitjes en pompoenpitten. Nomnomnom, die vind ik echt heel lekker en gaan dus mee op vakantie. Ideaal als lekker snackie of als toastje, wat op zich natuurlijk ook gewoon een lekker snackie is. En keurig gluten- en melkvrij waar ik me bijzonder goed bij voel. Verder nog een voorraadje Noors-platbrood (heel veel zaadjes en pitjes en ook al zo lekker) en groente-platbrood (van spinazie, havermout en courgette) en dat keurig in plakjes ingevroren. We hebben namelijk een vet goeie koelkast met vriesvak in de camper dus ik ga eens proberen of ik deze vakantie voor een beter ontbijt kan gaan dan vorig jaar. Toen wisselde ik rijstwafels af met een gebakken ei. Daar kun je dus prima 70 km op fietsen in de bergen, maar het werd wel saai.

Verder heel relaxed nog wat dingen in de camper gegooid en handiger ingedeeld. M’n extra staafmixer (die alleen gebruikt wordt als ik from scratch af zeep maak) erin gelegd want daar gaat Yara gelukkig van worden. Ze heeft ontdekt dat haar havermout-bananenpannenkoekjes echt lekkerder worden als de boel geblenderd wordt in plaats van alleen geprakt.

Toen het eten voor de Alpha afgemaakt. Dit keer had ik iets bedacht wat ik koud kon serveren aangezien we direct door wilden rijden richting Frankrijk. Het werd een aardappel-zalmsalade (zooo lekker, pm me voor het recept) en een krotensalade. Turks broodje erbij, ijsbergsla voor de liefhebber en als toetje een Red Velvet taart. Ik had toch nog kleurstof en karnemelk over van de taart die ik voor die bruiloft gemaakt had. En aangezien ik ervan hou om dingen netjes op te maken leek me dit een strak plan. De reacties van de Alpha bevestigden mijn idee ;-)

Toen nog braaf tot 5 uur zitten wachten op iemand die via Marktplaats nog iets op zou komen halen en waarmee we duidelijk gecommuniceerd hadden dat dat tot uiterlijk 17 uur kon. Niet op komen dagen en niks laten horen (de aso) en dus om 17:15 richting de Watertoren gereden om het eten af te leveren. Rond 18 uur zaten we samen in de RV en waren we officieel onderweg naar Yara!

Die gup van ons hebben we al sinds half april niet meer geknuffeld dus dat wordt hoog tijd. In de hozende regen leidde Waze ons richting Maastricht. Allemachtig wat duurt het dan lang voor je Nederland uit bent. Met nog 20 optionele km’s volgens het dashbord hebben we het tankstation in Luxemburg gehaald waarna we er 72 liter ingegooid hebben. Tegen een prijs van 1,87 wat nog steeds veel klinkt maar vergeleken met Nederland een schattige prijs is. Ergens onderweg was het droog geworden en werden we getrakteerd op schitterende luchten. Genieten is dat.

IMG_4987

Na het tanken zijn we nog een half uurtje doorgereden om te overnachten op een plek die ik via Park4night had gevonden. Ergens tussen Luxemburg en Metz in, 5 minuten van de snelweg af aan de oever van een rivier. Er stond 1 andere camper en verder wat plaatselijke jeugd in en rondom hun auto’s die vooral bezig waren met fastfood eten en zoenen.
Dus je parkeert, draait je stoel om, schenkt een wijntje in, neemt nog een toastje (zo’n zelfgebakken crackertje) met zongedroogde tomaten-humus of een stuk droge worst en het leven is goed. Daarna kruip je in je bed, je leest nog een paar bladzijden en kukelt in slaap. En dan is het opeens half 8. Alle tijd om rustig wakker te worden, te kletsen, een beetje te vozen, een bakkie koffie en thee te zetten en eens goed te poepen. Ongelofelijk toch dat dat allemaal kan in zo’n bus. Buiten was een plaatselijke brave burgerman bezig alle fastfood-afval van de straat op te rapen en in de prullenbakken te gooien. Hij maakte de indruk dit elk weekend te doen. Die kids moeten nog een beetje opgevoed worden, hoe moeilijk is het om je zooi in de prullenbak te gooien. Maar goed, voor hetzelfde geld staan deze jongeren over 20 jaar de troep van hun kinderen netjes op te ruimen. Op zich werkt dat systeem ook.

IMG_4990IMG_4992Tegen een uur of 9 reden we weg. Eerst heb ik een paar uur gereden en toen was ik er wel weer klaar mee. Corné volgens mij ook want hij had onderhand het hele internet al uit, mij bijpraat over hoe duct tape aan z’n naam komt (van het nederlands doek+tape dus) en dat het soms heel goed werkt binnen de politiek om onware geruchten de wereld in te helpen zoals dat Reagan ooit geregeld had dat Rusland in de jaren ’80 al geloofde dat de VS in staat was Russische kernwapens boven Russisch luchtruim al met lasers uit de lucht te schieten. En dat de Russen toen hun defensiebudget mega omhoog gegooid hebben wat het begin van het einde werd van Rusland. (ik heb het vast niet helemaal goed onthouden maar ik vond het wel een mooi verhaal) Daarna heeft hij alle vakjes in zijn wijde omgeving leeggehaald en onderzocht dus werd het hoog tijd om van plek te ruilen. Kon ik daarna ook mooi een lekker ontbijt regelen voor ons. Terwijl Corné reed heb ik de koelkast geplunderd en een restje aardappel-zalmsalade gepimpt met extra gerookte zalm zodat Corné tenminste aan z’n vis/vlees/vetten komt.lunch tijdens autorijden

We hadden uitgevogeld dat de tolweg voor ons niet interessant is. Doordat onze RV vrij hoog is vallen we in een tarief wat 3x zoveel is als een personenauto. En aangezien we niet in een camper rijden om heel snel ergens naar toe te gaan en we ons sowieso prima vermaken als we rond de 100 rijden is de Route Nationale een prima alternatief. Verbazingwekkend lange stukken gewone snelweg, zo nu en dan een rotonde en een heel enkele keer een dorpje. Intussen zie je veel van de omgeving, het bevalt ons wel.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Reislogger:
    2 juli 2022
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!